Creativiteit zit in iedereen. Ieder kind is bij de geboorte creatief. Dat moet ook wel, want anders zou het zich niet kunnen ontwikkelen. Een dreumes zal zelf elke keer andere manieren bedenken om zijn doel te bereiken. Puur door nieuwe dingen te proberen, te falen en weer iets nieuws te proberen, leert hij bijvoorbeeld uiteindelijk lopen.

Creativiteit wordt door veel mensen gezien als iets wat je in je hebt of niet. Waar lopen heel wat uren training vereist, wordt van creativiteit vaak gedacht: dat heb je in je of niet. Ik ben in mijn carriere als eventmanager heel regelmatig projectmanagers tegengekomen die zeiden dat ze ‘niet creatief’ zijn.

En natuurlijk zijn er mensen die creatiever zijn dan anderen. Maar dat zijn dan ook vooral de mensen die een intrinsieke motivatie voelen om creatief te zijn en misschien wel dagelijks ‘oefenen’. Het zijn mensen die zijn begonnen met geloven dat ze creatief (kunnen) zijn en daar nu misschien wel, net zoals ik, hun vak van hebben gemaakt. Dit heeft denk ik meer te maken met lef en interesse, dan met skills

Toch is het interessant om te kijken naar welke eigenschappen en gewoontes deze zogenaamde ‘creatievere’ mensen dan hebben. Want wat zou er gebeuren als jij diezelfde gewoontes zou aannemen? Scheffer, M., M. Baas en T. K. Bjordam, deden hier onderzoek naar. Hieronder deel ik 9 gewoontes van super creatieve mensen met je!

3 Fases in het creatieve proces

Allereerst is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de verschillende fases in een creatief proces. 

  1. Het verzamelen van zoveel mogelijk verschillende ideeën 
  2. Het combineren van deze ideeën tot een kwalitatief nieuw idee
  3. Het uitwerken van het idee tot een nieuw creatief concept 

Iedere fase heeft baat bij andere skills en gewoontes. Als Creatief Event Strateeg heb ik met al deze fases te maken. 

1. Het verzamelen van nieuwe ideeen.

Een eigenschap die creatievere mensen delen is dat ze open staan voor nieuwe ervaringen. Dit is een eigenschap die helpt bij het verzamelen van zoveel mogelijk ideeën. Ze zijn niet bang voor het onbekende, maar zoeken het misschien juist wel op. Juist in het doen van nieuwe dingen, schuilt nieuwe kennis en inspiratie die je kan helpen om tot nieuwe ideeën te komen. Goede ideeën zijn maar zelden echt compleet nieuw. Meestal ontstaan ideeën door 2 bestaande dingen met elkaar te combineren.

De volgende 3 gewoontes zou je jezelf kunnen aanleren, om zelf ook meer open te staan voor nieuwe ervaringen.

1. Maak geen plannen

Waar plannen maken vaak dé manier is om commerciële doelen te behalen, werkt het juist niet zo goed in creatieve processen. Juist de ruimte om van je pad af te wijken, brengt je op originele ideeën. Hoe vaak zeggen kunstenaars niet dat een kunstwerk ‘ontstond’ of wetenschappers dat een idee zomaar in hen opkwam? Als je te hard met plannen bezig gaat, mis je misschien kansen en ideeën. Beter is het om gewoon maar ergens mee te beginnen en jezelf toe te staan om een beetje te zigzaggen.

2. Verzamel diverse ervaringen

Het combineren van allerlei verschillende ervaringen, leidt vaak tot nieuwe ideeën. Dit betekent niet alleen dat het goed is om zelf regelmatig nieuwe dingen te doen, het helpt ook om input van andere mensen te vragen. Liefst mensen met een compleet andere achtergrond. Bijvoorbeeld een ander vakgebied of een andere cultuur.

3. Neem risico’s

 En risico’s nemen betekent ook dat je kunt falen. Falen is een ontzettend belangrijk onderdeel van het creatieve proces. Iedere keer dat je faalt, ben je een stapje dichter bij een écht goed idee. Als je geen risico’s durft te nemen, is het bijzonder moeilijk om tot nieuwe ideeën te komen. Je blijft dan vaak hangen in je denkpatronen, want het idee van falen verlamt.

 

2. Ideeen combineren 

De volgende fase in het creatieve proces is om de ideeën die je hebt verzameld te combineren tot nieuwe ideeën. Dit is een fase waarin veel wetenschappers in zichzelf keren en zich opsluiten om over de verzamelde ideeën te kunnen nadenken. De volgende tips helpen je om de juiste condities voor jezelf te creëren.

1. Maak tijd voor ‘niks’

 Juist vanuit verveling ontstaan vaak ideeën. Als je hoofd geen last heeft van to-do-lijstjes en je creatieve brein de ruimte heeft om vrijuit zijn gang te gaan. Plan dus af en toe tijd om te niksen. En probeer Netflix en je telefoon even te laten liggen, zodat je niet afgeleid wordt. Ga liever een wandeling maken.

2. Bereid je brein voor

Uit onderzoek naar dagboeken en andere documenten van belangrijke wetenschappers in de geschiedenis, blijkt dat zij vaak met een probleem in hun hoofd of met de intentie om de oplossing voor een bepaald probleem te vinden, gingen wandelen, fietsen of tuinieren. Op die manier heeft je brein wel iets om mee aan de slag te gaan, zonder dat je iets forceert.

3. Schrijf je ideeen op

Helaas komen ideeën vaak heel vluchtig voorbij en ook nog eens op momenten dat je niet achter je laptop zit, maar juist in de trein, onder de douche of tijdens een wandeling.

Waar je ook bent, zorg dat je je ideeën opschrijft als ze je te binnen schieten. Gebruik bijvoorbeeld een notitie app op je telefoon, zoals Google Keep, OneNote, Evernote of een andere Notitie App. Een oldskool notitieboekje werkt natuurlijk ook perfect! 

3. Het uitwerken van een idee tot een concept

Om origineel te zijn, moet je andere dingen bedenken dan anderen. Wat niet helpt, is dat het menselijk brein zo is ingericht, dat het graag op zoek gaat naar bekende patronen. Hierdoor kom je dus, wanneer je op zoek gaat naar de oplossing voor een idee, vaak al snel tot de standaard oplossingen die vaak niet zo origineel en kwalitatief zijn. Wat ook niet helpt is dat we gevoelig zijn voor sociale druk. Veel creatieven worden getypeerd als eigenwijs, tegendraads en als personen die alles in twijfel lijken te trekken. Dit helpt ze om anders naar situaties te kijken. Ook beschikken ze over een flinke mate van overtuigingskracht en ambitie.

Hoewel dit moeilijke eigenschappen zijn om jezelf aan te leren. Zijn er wel wat gewoontes waar je jezelf op zou kunnen uitdagen;

1. Wees bereid om je werk in de prullenbak te gooien

Om tot het beste idee te komen, moet je soms ook erkennen dat een oplossing waar je al veel tijd in hebt gestoken, toch niet de juiste is. Om jezelf vervolgens bijeen te rapen en je te focussen op een andere oplossing, kan best lastig zijn. Het gaat dus om de balans van enerzijds geloven in je ideeën en ervoor gaan, maar dan wel zonder oogkleppen op, zodat je ook nog kunt onderzoeken of een andere oplossing misschien beter werkt.

2. Blijf weg van de norm

Veel oude wetenschappers hadden de neiging om zichzelf op te sluiten op onbewoonde plekken om maar niet beïnvloed te hoeven worden door meningen en prikkels van de samenleving. Ze wilden ten slotte iets unieks bedenken. Toch is het gevaar hierbij dat je oplossing niet goed aansluit op het probleem of praktisch niet haalbaar is. Wat je hier wel uit kunt halen, is dat het goed is om je in deze fase niet teveel te laten afleiden door meningen van mensen die niet bij het project betrokken zijn.

3. Team up!

Deel je ideeën met mensen die je vertrouwt en waarvan je verwacht dat ze je zullen steunen. Zij kunnen je door moeilijke periodes helpen en je misschien af en toe kritische vragen stellen die je verder helpen. Helemaal mooi als je deze mensen op werk kunt vinden, zodat je samen je idee kunt uitwerken en presenteren.

Deel je ideeën met mensen die je vertrouwt en waarvan je verwacht dat ze je zullen steunen. Zij kunnen je door moeilijke periodes helpen en je misschien af en toe kritische vragen stellen die je verder helpen. Helemaal mooi als je deze mensen op werk kunt vinden, zodat je samen je idee kunt uitwerken en presenteren.

Ga jij deze 9 gewoontes voor super creatieve mensen in je leven toepassen? Of blijf je twijfelen aan je creatieve skills en huur je liever een beroeps-creatief in voor de conceptontwikkeling van je event? Laten we dan even kennis maken! Vul het contactformulier of connect met mij op LinkedIn.

Hi, ik ben Sanne Verra

Ik ben een freelance Creatief Event Strateeg met 15 jaar ervaring in de evenementenbranche. Op mijn website, waar je nu uithangt, deel ik regelmatig mijn visie op creativiteit en conceptontwikkeling, inspiratie en tips over impactvolle zakelijke evenementen organiseren.

Sanne Verra, creatief event strateeg

Wat doet een creatief event strateeg?

Een Creatief Event Strateeg... Wat doet zo iemand nou eigenlijk? Als ik op het schoolplein vertel dat ik freelance conceptontwikkelaar bent of creatief event strateeg, dan zorgt dat nog wel eens voor vragende blikken. Als ik vervolgens uitleg dat ik het 'creatieve...